PrimaLuna EVO 200 Tube Preamplifier + EVO 200 PowerAmp/Monoblock

V závere mojej recenzie na integrovaný zosilňovač EVO 200 (6. február 2024) som naznačil jej pokračovanie v podobe predstavenia delenej verzie „dvojstovkovej“ triedy – predzosilňovača EVO 200  v kombinácii s výkonovým zosilňovačom EVO 200. Nakoľko všetky spomenuté prístroje pochádzajú z jednej triedy a vzhľadovo aj základnou koncepciou sú si viac ako príbuzné, budem sa opisu delenej verzie venovať len v skrátenej forme a zameriam sa na to podstatné. A tým je samozrejme len a výhradne zvuková kvalita. 

Predzosilňovač EVO 200 sa nachádza v rámci modelovej rady firemných predzosilňovačov na druhom mieste (EVO 100, 200, 300 a 400), pričom jednotlivé modely sú od seba odstupňované výraznými technickými vylepšeniami (bohatšia filtrácia, spôsob osadenia elektrónkami, funkčná výbava – symetrické vstupy a pod.). Nejedná sa teda v žiadnom prípade len o nevýznamné kozmetické zmeny ako to dosť často býva štandardné pri konkurenčných produktoch. Aj tu je opäť jasná dizajnová identifikácia, jedinečná a nezameniteľná. Predný panel prístroja môže byť dodaný užívateľovi v čiernom alebo prírodnom alumíniovom eloxe, ostatok skrinky je lakovaný piatimi vrstvami metalickej čiernej farby s následným leštením – vizuálny dojem z hĺbky laku je naozaj impozantný! Predný panel je prevedený minimalisticky, nachádza sa tu len regulátor hlasitosti, prepínač vstupov a centrálne osadená LED indikujúca režim prístroja. Pod rebrovaným krytom sa nachádzajú filtračné kondenzátory a elektrónky zosilňovacej sekcie. Tá je koncepcie dual-mono, každá strana prístroja je teda samostatná vrátane svojej filtrácie aj napájania. Predzosilňovač je osadený dvomi 12AU7 a jednou 5AR4 na kanál, samotné elektrónky sú tzv. New-Old-Stock z produkcie spoločností Telefunken, Siemens, Amperex a pod., pričom parametrovo sú selektované priamo pre potreby PrimaLuna. Zdrojové toroidné transformátory sú robené na zákazku s presnými špecifikáciami pre konkrétnu modelovú radu. Sú zalievané do špeciálnej živice s výraznými antirezonančnými vlastnosťami a osadené v zadnej časti skrinky predzosilňovača pod krytom z hrubého oceľového plechu, ktorý zároveň eliminuje ich elektromagnetické a vyžarovanie. Vnútorné prevedenie je opäť, ako je pre značku typické, ručne realizované systémom Piont-To-Point bez použitia dosky plošných spojov. Súčiastková základňa využíva to najkvalitnejšie od renomovaných výrobcov (Takman, DuRoch, Nichicon, Philips, Solen ….). Prepínanie vstupov sa realizuje prostredníctvom relé obvodov (SuperQuiet Line), ktoré sa nachádzajú v zadnej časti prístroja priamo pri vstupných konektoroch – odpadajú teda predĺžené cesty signálu náchylné na naindukovanie rušenia. Reguláciu hlasitosti má na starosti kvalitný motorický „modrý“ ALPS potenciometer. Vybavenie RCA vstupmi na zadnom paneli je viac ako postačujúce, spolu 5 s jednoduchým označením AUX, ďalej tu nájdeme jeden neregulovaný výstup pre magnetofón a vstup s označením HT – ten umožňuje pripojenie výstupu z procesora pre domáce kino a následné využitie hlavných stereo reprosústav vo viackanálovom systéme – vrelo odporúčam. Výstupy pre pripojenie výkonového zosilňovača sú tu dva páry – umožňujú teda aj prevádzku v režime Bi-Amping. Všetky jednotlivé komponenty predzosilňovača sú navrhnuté veľkoryso s výrazným predimenzovaním, čo sa prejavilo aj na výslednej hmotnosti prístroja 18 kg, ktorú by mohol závidieť nejeden výkonový zosilňovač.

Výkonový zosilňovač EVO 200 vychádza koncepčne z integrovaného EVO 200. Aj tu sa jedná o dual-mono konštrukciu, výkon zabezpečujú štyri EL34 elektrónky (dve na kanál), ktorým sekundujú vždy dve 12AU7. Prítomné sú taktiež všetky pomocné a ochranné patentované obvody – Soft Start TM zabezpečuje pomalý nábeh systému po zapnutí zosilňovača, PTP TM obvody majú za úlohu chrániť napájacie transformátory proti prehriatiu alebo nadmernému zaťaženiu, obvody BTI TM indikujú prípadnú poruchu elektrónky s následným odpojením napájacieho zdroja, AC Offset Killer obvody znižujú hluk napájacích transformátorov. Všetky uvedené obvody okrem bezpečnosti prevádzky prístroja dokážu výrazne prispieť ku extrémne dlhej životnosti výkonových elektrónok. Na základe firemných testov mali kontrolované elektrónky po „ubehnutí“ 5000 hodín v 24 hodinovej prevádzke 90 % parametre v porovnaní s novými, pričom bežná životnosť elektrónok v adekvátnom systéme sa pohybuje okolo 2000 hodín. Na zadnom paneli sa nachádzajú špičkové zapuzdrené reproduktorové terminály od WBT a jeden pár RCA vstupov. Dôležitým prvkom je prepínač, ktorý umožňuje urobiť z výkonového stereo zosilňovača monoblok s dvojnásobným poskytovaným výkonom – mimoriadne dôležitá funkcia v prípade použitia náročnejších reprosústav. Pre celkovú konštrukciu platí všetko čo aj pre predzosilňovač – špičková súčiastková základňa, Point-To-Point spracovanie signálových ciest, zákazkové transformátory, nekompromisné spracovanie skrinky prístroja.  

Delený zosilňovač PrimaLuna EVO 200 bol, tak ako aj v prípade integrovaného EVO 200, zapojený do totožnej zostavy – striedavo ku reprosústavám Avalon Acoustics Arcus a Klipsch Forte Four, zdrojom signálu bol gramofón Colossus One s ramenom Colossus One Arm MD s prenoskami E.A.T. Jo.No8 a Ortofon Jubilee.

Počúvanie

Ako v prípade „integráču“ EVO 200, aj v prípade delenej verzie trvá od fyzického zapnutia príprava na prevádzku približne jednu minútu. Prekvapilo ma, že výkonovému EVO 200 to trvalo o dosť menej času ako predzosilňovaču, predpokladal by som opak. Vzhľadom na delenú koncepciu som od začiatku očakával výrazný posun v kvalite reprodukcie. Oddelené napájania, samostatná správne dimenzovaná filtračná kapacita, zjednodušené signálové cesty a celkové vyladenie dvoch samostatných komponentov na svoje individuálne požiadavky sú priam predurčené ku tomu, aby zvukovú kvalitu katapultovali na poriadne vysokú úroveň. A bolo to zrejmé od prvých momentov po uvedení do prevádzky. Prejav je lepšie rozložený, rozvrstvený a rozplánovaný. Jednotlivé zvuky sú podané realistickejšie s presnejšou kontúrou, ich osadenie v priestore je striktnejšie a pevnejšie. Taktiež výkonový priebeh, aj keď v režime stereo je s integrovanou EVO 200 totožný, je dávkovaný odlišne. Zo zvuku je cítiť bohatá výkonová rezerva a to nie len pri hraní nahlas (v mieste počúvania s úrovňou na 85 dB), ale hlavne pri hraní potichu, kedy je hudobná scéna stále podávaná plnohodnotne v celom rozsahu, vrátane toho basového, to všetko v presne vyváženom pomere.

Priestorové podanie a jeho schopnosť trojrozmerného zobrazenia samozrejme vo výsledku závisí aj od použitých reprosústav. Aj napriek tomu, že som s „delencom“ skúšal dva typy z úplne odlišných „repro“ svetov, výsledok bol v každom z prípadov vynikajúci. Klipsch očarili mohutnou scénou s realistickou veľkosťou hudobných nástrojov aj interpretov, Avalon chirurgicky presným trojdimenzionálnym zobrazením celej reprodukovanej scény. V oboch prípadoch boli reprosústavy schopné úplne zaniknúť v priestore, čo svedčí o vhodnom zladení kompletu reprosústavy – zosilňovač. Z uvedeného vyplýva, že delená PrimaLuna nie je príliš vyberavá a dokáže si rozumieť naozaj so širokým spektrom reprosústav. Celkový charakter je zásadne neutrálny a nedá sa hovoriť o typicky „lampovom“ zvuku, aj keď predsa len určitý náznak tam pozorovateľný je. Elektrónka mu dodáva jemný, príjemný a plastický „šmrnc“, súbor týchto dielčích charakteristík dáva vo výsledku nesmierne atraktívny, návykový a dlhodobo vstrebávateľný obsah.  Opäť aj v tomto prípade zaujala čistota a ticho pozadia bez signálu, šumenie a brum typické pre niektoré, aj renomované elektrónkové zosilňovače tu nenájdeme. Pripisujem to dokonalej práce patentovaných obvodov s elektrónkami, tu si invencia a talent vývojárov od PrimaLuna splnila svoju prácu na absolútne maximum. Čistota pozadia totiž prispieva k jasnejšej a zreteľnejšej kresbe mikroskopických zvukových detailov, ich tesnejšej spolupráci s výraznejšou časťou hudobného spektra ktoré svojou prítomnosťou zásadne obohacujú – až sa poslucháč miestami nestíha diviť.  

The Doors, The Doors, vydavateľstvo Elektra/Rhino Records

Debutový album americkej rockovej kapely s rovnakým menom je, myslím si právom, označovaný ako jeden z najlepších albumov všetkých čias. Aj v podaní našej audio zostavy predviedla kapela prostredníctvom LP strhujúce divadlo. Morrisonov spev je jasný, čistý a zvučný, posadený vždy v prostriedku s výrazným objemovým presahom. Gitara v skladbe „Twentieth Century Fox“ svojou energiou, kresbou a dravosťou útočí na bránicu aj city, je až podivuhodné akým živým dojmom pôsobí. Sedem minútová „Light My Fire“  sa dá zhltnúť na jedno posedenie takmer bez nadýchnutia, jej rytmus je strhujúci, emócia nesmierne výrazná. Je to posledná skladba prvej strany LP a jediné čo po jej skončení vo mne ostalo bol nutkavý pocit si ju pustiť okamžite ešte raz.  

Patricia Barber, Café Blue, vydavateľstvo Premonition Records

Tretí štúdiový album americkej jazzovej skladateľky, klaviristky a speváčky je audiofilmi vyhľadávaným artiklom pre jeho referenčnú kvalitu nahrávky. Hlas speváčky je dokonale prirodzený, zmeny nálad, sily aj jeho výrazu sú nesmierne podmanivé a zosilňovač, hlavne v kombinácii s KT88, to všetko zobrazuje s maximálnym dôrazom. Notoricky známa skladba „What a Shame“ je veľkou silnou spoveďou, kde jedinými pocitmi sú smútok a skepsa – to všetko je zhmotnené s nástojčivou prítomnosťou v posluchovej miestnosti. Obsadenie hudobnými nástrojmi v jednotlivých skladbách je minimalistické, v „Ode to Billie Joe“ je spev doplnený len gitarou a lúskaním prstami, ozvena zvukov v nahrávacom priestore navodzuje pocit prítomnosti poslucháča priamo na mieste nahrávania. Je zrejmé, že zobrazenie, dokonca možno až fyzické zhmotnenie emócie je mimoriadne silnou stránkou predstavovaného zosilňovacieho dua.

Osipov State Russian Folk Orchestra, Balalaika Favorites, vydavateľstvo Mercury

Špičková nahrávka amerického hudobného vydavateľstva Mercury na 35 mm filmový magnetický pás dokáže preveriť schopnosť každého zosilňovača výkonom okamžite reagovať na požiadavky pripojených reprosústav. Výrazné dynamické a rytmické zmeny a tiché náladové pasáže sa tu striedajú s razantnou údernosťou, znenie strún, ich charakteristická farba, telá nástrojov, rezonancie, najjemnejšie detaily sprievodného akordeónu vrátane tichého cvakania jeho klapiek a pohybu prstov po klávesoch boli v našom prípade zobrazené jasne a plasticky. Nejednalo sa však o ostro vyrezaný detail, ktorý ja nazývam módnym. Každý jeden bol vymodelovaný s citom a zmyslom pre maximálnu prirodzenosť, bola z neho cítiť jeho základná podstata, jeho pramatéria.

A teraz k tomu čo som avizoval v závere recenzie o „integráči“ EVO 200, teda vplyv výmeny výkonových elektrónok na výslednú kvalitu zvuku. K dispozícii som mal selektované KT88 od E.A.T. (European Audio Team), ktoré nesú hrdé označenie Diamond Valve a dych vyrážajúcu cenu 2.360 euro za set 4 kusov. Nakoľko už boli zabehnuté, mohol som okamžite pristúpiť ku kritickému počúvaniu. Aj napriek zanedbateľnému výkonovému rozdielu oproti EL 34 bolo od začiatku cítiť zvýšenú výkonovú rezervu, ktorá sa prejavila vyššou rýchlosťou reprodukcie a bleskovou odozvou na výrazné, aj tie najjemnejšie zmeny v dynamike skladieb. Najviac sa to prejavilo na kontrole dozvukov bicích, tympanov, kontrabasu a skrátka všetkých nástrojov, ktoré môžu energiu svojho doznievania preniesť prostredníctvom slabšej kontroly zosilňovača do výslednej reprodukcie. Zároveň pribudol pocit vzdušnosti a ľahkosti a takmer úplne sa vytratil spomínaný elektrónkový nádych vo farbe hudobných nástrojov, avšak na prospech jej väčšej vernosti. Neutralita a prirodzenosť tu bola dotiahnutá až takmer na hranicu možného, detail bol na túto kategóriu až neskutočne presný, ostrý, ale aj jemný zároveň. Samozrejme, pohybujeme sa stále v rámci možností pripojených reprosústav a prezentačnej miestnosti a je teda zrejmé, kde môže byť limitujúci faktor – zosilňovač to ale v tomto prípade určite nie je. Výsledok? Tento spôsob „vylepšovania“ má bezpochyby zmysel a to aj napriek tomu, že stojí nemalé peniaze. Výhodou však je, že ich nie potrebné investovať okamžite, ale až neskôr, keď na to príde čas a chuť. Zmenu oproti bežným EL34 by som prirovnal ku výmene celej kabeláže prepájajúcej audio systém akurát s tým rozdielom, že tu vieme kam nás zmena privedie – na rozdiel od niekedy nekonečného káblového laborovania, kde býva často „prianie otcom myšlienky“.

+ zvuková kvalita výrazne presahujúca cenovú triedu, obzvlášť s „tuningovými“ elektrónkami

+ výrazne emotívny prejav

+ možnosť prevádzky v režime dual mono

+ spracovanie

– nič

Zariadenia do recenzie poskytla spoločnosť kohutaudio.sk

PrimaLuna EVO 200 Tube Preamplifier – Technické parametre:

  • Výstup: 2 Volty na kanál
  • Frekvenčný rozsah: 14 Hz – 92 kHz +/ – 3 dB
  • Odstup signál/ šum: 93 dB
  • Vstupná impedancia: 220 kOhm
  • Vstupná citlivosť: 620 mV
  • Spotreba energie: 51 Watt
  • Elektrónky: 2 x 5AR4, 4 x 12AU7
  • Rozmery (v x š x h): 205 x 365 x 405 mm
  • Hmotnosť: 18 kg
  • Cena: 3.475 euro

PrimaLuna EVO 200 Poweramp/ Monoblock – Technické parametre:

  • Výstupný výkon stereo EL34/KT88: 2 x 44/45 Watt
  • Výstupný výkon mono EL34/KT88: 88/90 Watt
  • Frekvenčný rozsah: 10 Hz – 65 kHz +/- 3dB
  • THD stereo: menej ako 0.1% 100W @ 8 Ohm
  • THD mono: menej ako 0.17% 100W @ 8 Ohm
  • Odstup signál/šum stereo: 92 dB
  • Odstup signál/šum mono: 93 dB
  • Vstupná citlivosť: 880 mV
  • Vstupná impedancia: 100 kOhm
  • Rozmery (v x š x h): 210 x 405 x 365 mm
  • Hmotnosť: 23 kg
  • Cena: 3.475 euro

Ing. arch. Viktor Kubal

Súvisiaci článok