Linn Majik/Sondek LP12

Linn je Ivor Tiefenbrun, Ivor Tiefenbrun je Linn Sondek LP12. Tento škót je jednou z najvýraznejších a aj najrešpektovanejších osobností sveta HiFi, teda minimálne od roku 1973, kedy bola jeho spoločnosť Linn založená. A jej prvým produktom bol práve gramofón Sondek LP12, ktorý sa stal, ešte stále za svojho života, absolútnou legendou. Podľa môjho názoru nie je na svete snáď žiaden priaznivec analógu z LP platní, ktorý by aspoň okrajovo nezaznamenal správu o jeho existencii a kvalite. Dlhé roky bol Sondek LP12 členom elitnej skupiny referenčných komponentov amerického High End magazínu Stereophile, čo aspoň ja považujem za skutočný etalón kvality.  

Taktiež som v rámci svojej gramofónovej histórie mal česť vlastniť jeden kúsok, starší, na anglickom ebay kúpený model s ramenom Akito a prenoskou Supex MC 901. Bol v úplne bezchybnom stave a jeho zvuková kvalita ma ohromila, zvlášť keď nahradil môj dlhoročný Oracle Paris s ktorým som bol dovtedy mimoriadne spokojný.

Od prvého pohľadu sa Linn Sondek LP12 na nič nehrá, je okamžite zrejmé, že sa jedná o klasický gramofón a nie vesmírnu loď z akrylu a uhlíku. Ak by sme ho posadili do dlhého radu dnes módnych dizajnovo výrazných zariadení na prehrávanie platní je možné, že by sme ho aj prehliadli, jeho kompaktné rozmery a tradičné vizuálne spracovanie navodzuje dojem možno až prílišnej jednoduchosti, až zastaranosti. Koncepčne sa jedná o tzv. odpružený, alebo inak povedané o gramofón s plávajúcim pomocným rámom, inak nazývaným aj „subšasi“. Tento princíp v súčasnosti nie je z viacerých dôvodov až tak úplne bežný, dnes prevažne vládnu „tvrdé“, neodpružené gramofóny. Hlavným argumentom proti odpruženým strojom je vysoká náročnosť na rezonančné vyladenie kompletu a jeho pomerne veľká závislosť na okolitých prevádzkových faktoroch. Sú totiž mimoriadne citlivé na rezonancie z okolitého prostredia spôsobené kročajovým hlukom, vibráciami vzduchu vytvorenými samotnou reprodukciou, úplne neznášajú stranové vlnenie v horizontálnej rovine, dokáže ich rozhodiť aj jemné pruženie vlastného pohonného remeňa a množstvo ďalších – ich systém zavesenia je teda neustále v plnej pohotovosti. Navyše ani nie je možné celú problematiku rezonančnej odolnosti nastaviť v jednom komponente tak, aby dokázal dokonale absorbovať všetky možné aj nemožné nepriaznivé vplyvy – ladí sa len do pomerne úzkeho okna. Za nevýhodu pre bežného užívateľa môže byť považovaná aj vyššia prácnosť nastavenia systému pruženia a zároveň aj zvýšené nároky na jeho pravidelnú údržbu a kontrolu. Skrátka, „plávajúci“ gramofón vyžaduje svoje a treba mu to aj dať. Poviete si: „samé nevýhody, tak prečo by som sa tým mal vôbec zaoberať?“. Lebo…… ak sa všetky spomínané parametre nastavia správne, tak sa Vám gramofón odvďačí skutočne fenomenálnym hudobným zážitkom, pričom za jeden z hlavných atribútov by som spomenul dokonalé zreprodukovanie aj toho najjemnejšieho mikroskopického detailu.

Základom LP12 je pevný drevený rám, ktorého povrchová úprava môže byť prevedená v širokej škále prírodného dyhovania alebo striekaných finišov, v klavírnom laku nevynímajúc. Do rámu je v jeho hornej časti vsadená centrálna brúsená leštená alumíniová doska, do ktorej sú zospodu namontované závitnice nesúce pružiny tlmiaceho systému pre pomocný rám. Jeho základ je tvorený alumíniovým profilovaným nosníkom, ktorý je zároveň aj platformou pre montáž ložiska a ramena, tie spolu prirodzene tvoria jeden rezonančný celok. Plávajúci rám spočíva na troch už spomenutých stlačovaných pružinách, jedna sa nachádza na ľavej strane gramofónu a dve na jeho pravej strane v blízkosti základne pre rameno. Prístup ku nastaveniu pružín je možný len odspodu prístroja po odmontovaní krycieho alumíniového plechu. Samotné nastavovanie predpätia pružín je v takomto koncepte pomerne prácne a zdĺhavé, je lepšie to nechať na odborníkovi, ktorý by na to mal mať špeciálny rám. Otáčaním upevňovacích skrutiek v miske uloženia pružiny sa pomocný rám spúšťa alebo naopak klesá, podľa toho ako je ktorá pružina napnutá alebo povolená. Účelom je vyladiť jeho geometriu tak, aby presne lícoval s vonkajším rámom gramofónu. Tu by som sa pristavil pri častej chybe, ktorá sa vyskytuje v rôznych inštruktážnych video prezentáciách venovaných nastaveniu pružín LP12. V takmer všetkých riešia nastavenie bez zaťaženého taniera LP platňou. To je podľa môjho názoru nesprávny postup. Gramofón sa musí nastaviť v takom režime ako keby bol v prevádzke, to jest so založenou platňou, je to totiž v krajnom prípade až 200 gramov navyše a to je už na pružiacom systéme cítiť. Taktiež sa z tohto dôvodu neodporúča na LP12 používať ťažké prítlačné závažia na stred platne z dôvodu prílišného zaťaženia ako ložiska, tak aj rozhodenia rezonančnej charakteristiky jeho pruženia.

Na hornej alumíniovej platforme je osadený synchrónny 100 voltový AC motor, unášač pre plochý remienok je prednastavený na otáčky 33.3, pre otáčky 45 je potrebné nasadiť adaptér. Test prenosu rezonancií motora na vrchnú základňu pomocou stetoskopu odhalil veľmi dobrú odolnosť systému, zvuková stopa motora sa na povrch gramofónu prenášala len v nepatrnej úrovni. Motor je napájaný z interného zdroja Majik LP12, ktorý je namontovaný vo vnútri gramofónu na alumíniovom profile. Ďalšou úlohou profilu je vystužovať v priečnom smere štruktúru rámu gramofónu.

Ložisko taniera nesie označenie Karousel, má telo opracované pomocou technológie CNC z nehrdzavejúcej ocele a je mazané riedkym olejom. Vzhľadom na svoju geometriu zabezpečuje mimoriadne presné a zároveň veľmi pevné spojenie s pomocným rámom.

Alumíniový tanier gramofónu je tradične rozdelený na dve časti, vonkajší s lešteným povrchom sa osadzuje na pomocný tanier, do ktorého je zalisovaný hriadeľ z extrémne tvrdej a vysoko leštenej ocele. Na vrchnej strane taniera je pre priamy kontakt s LP platňou položená jemná filcová podložka.

Gramofón bol z výroby osadený 9 palcovým ramenom Krane (ramená dlhšie ako 9 palcov nie je z hľadiska koncepcie šasi možné použiť), ktoré na prvý pohľad pôsobí jednoduchým dojmom a podľa informácií od výrobcu je tvorené kombináciou vysoko presných nerezových a alumíniových dielov. Ložiská sú vo vertikálnej rovine tvorené volfrámovými hrotmi vsadenými do zafírových misiek, v horizontálnej rovine zabezpečuje plynulý pohyb ramena keramické guľôčkové ložisko. Rameno umožňuje nastavenie všetkých parametrov geometrie snímania. Prítlak hrotu sa nastavuje otáčaním chrómovaného závažia po skrutkovici a nakoľko závažie neobsahuje žiadnu stupnicu, je na správne určenie prítlaku váha nevyhnutnosťou. Nastavenie vertikálneho snímacieho uhla je umožnené posunom drieku ramena v jeho montážnej platforme po uvoľnení skrutky, správne nastavenie v tomto prípade uľahčí vyleptaná stupnica. V horizontálnej rovine sa rameno, resp. prenoska a jej hrot do nulového bodu nastavuje pomocou uvoľnenia centrálnej skrutky na prírube pre prenosku a jej posunom po vodiacej koľajničke, pričom uhol odklonu je pevne vymedzený. Nastavenie azimutu je umožnené po uvoľnení skrutky a následným jemným natáčaním hlavice s osadenou prenoskou. Antiskating je magnetický, jeho sila sa nastavuje vzďaľovaním alebo naopak približovaním skrutkovice s vsadeným nedymovým magnetom ku kardanu ramena. Návod uvádza tri odporúčané polohy vzdialenosti magnetickej hlavy vzhľadom ku nastavenému prítlaku prenosky. Meranie hodnoty antiskatingu pomocou LP ukázalo, že je tento spôsob pomerne nepresný a vhodný naozaj len orientačne. Pri použití prenosky Ortofon Jubilee alebo E.A.T. Jo No8 bola správna poloha dosť mimo užívateľským návodom doporučenej. Takže aj meracia LP je v tomto prípade naozaj nevyhnutnosťou. V princípe sú však všetky parametre geometrie snímania navrhnuté tak, aby zodpovedali predovšetkým geometrii prenosiek Linn, na čo upozorňuje aj výrobca. Ohľadom použitej internej kabeláže neuvádza výrobca informácie žiadne, v drieku ramena sa nachádza terminál pre pripojenie firemného signálového kábla, ktorý je dodávaný spolu s ramenom a gramofónom. Je vidieť, že v tomto prípade Linn nedáva príliš veľa príležitostí ku individuálnej audio alchýmii a stojí si za svojim. Celkovo pôsobí rameno premyslene a elegantne a o jeho dobrých parametroch svedčí aj jeho využívanie inými výrobcami gramofónov – napríklad Clearaudio.

Ku gramofónu patrí aj transparentný kryt vylisovaný z organického skla, jeho použitie vnímam len ako vyslovene funkčnú záležitosť proti usadaniu prachu, pri počúvaní prístroja ho rozhodne odporúčam odložiť.

Meranie gramofónu analyzátorom Shaknspin V2 ukázal jeho vynikajúce základné parametre. Priemerná rýchlosť otáčania taniera sa pohybovala medzi 33.33 a 33.51 s priemerom 33.43 otáčok za minútu. Je teda zrejmé, že pri nastavení od výrobcu sa gramofón točí o máličko rýchlejšie – o tri desatiny percenta. Podstatne dôležitejší údaj je kolísanie otáčok, jeho hodnota totiž svedčí o mechanickej čistote spracovania otáčajúceho sa systému. V prípade nášho Linn bola hodnota Wow (pomalé skreslenie) na úrovni 0.05 percenta a Flutter (rýchle skreslenie) bol na úrovni 0.02 percenta. Obe hodnoty sú vynikajúce a zodpovedajú špičkovému zariadeniu.

Linn Sondek LP12 som už tradične zapojil do redakčnej referenčnej audio zostavy tvorenej phono predzosilňovačom Parasound HALO JC3 Jr., deleným zosilňovačom Ayre (K1xe + V5xe) a reprosústavami Avalon Acoustics Arcus. Kabeláž bola od Cardas, XLO a Nirvana Audio. Ako porovnávací gramofón poslúžil Colossus One, Rega Naia a Rega Planar 10.

Základom korektnej funkcie akéhokoľvek gramofónu je jeho správne umiestnenie, v ideálnom prípade na špecializované podložky či základne, ktoré dokážu úplne odrezať akékoľvek vibrácie z okolitého prostredia a to ako vo vertikálnej, tak aj v horizontálnej rovine. Princípov je veľa, od mechanických, cez magnetické, vzduchové až po elektrické, ako príklad spomeniem medzi audiofilmi mimoriadne obľúbené základne Minus K pracujúce práve na čisto mechanickom princípe. Rezonanciám odolná podložka je absolútnym základom, bez nej podľa môjho názoru ani nemá zmysel sa snažiť o nejaký vyšší level kvalitnej reprodukcie z LP. Ja v posluchovej miestnosti využívam pre gramofóny podložku pracujúcu na princípe vzduchových vankúšov.

Počúvanie:

The Doors, L.A.Woman, vydavateľstvo Elektra Records:

Podľa mňa jeden z najlepších rockových albumov vôbec navyše s mimoriadne uspokojujúcou kvalitou nahrávky. V podaní LP12 zaujala presne taktovaná rytmika podporená vynikajúco vykreslenou basovou gitarou a bicími nástrojmi. Nástroje majú objem a presne definované telá, jemné zmeny rytmu a variácií sa nesú celým albumom a nesmierne obohacujú už tak interesantné hudobné dielo. Spev je miestami mierne potlačený a necháva vyniknúť skôr sprievodnú hudbu ako by sám na seba pútal pozornosť. Hudobná scéna sa odohráva v pravo ľavom smere z väčšej časti medzi reprosústavami, výškové členenie je však jasne pozorovateľné hlavne pri vokáli. Nástupy spevu aj nástrojov sú plné energie a dravosti, je radosť počúvať takto vyskladanú hudobnú mozaiku.

Alexander Gibson, Georges Bizet – Faust/Carmen, vydavateľstvo RCA Decca Living Stereo:

Kvalitou bezpochyby jedna z najlepších nahrávok klasickej hudby s nesmierne hudobne atraktívnym výberom. Notoricky známa predohra z opery Carmen, ale aj ostatné skladby sú vykreslené holograficky presne s ostrými kontúrami jednotlivých hudobných nástrojov. Tu ide podľa môjho názoru Linn naozaj až na pomyselnú hranu, presnosť ich rozhrania je skutočne omračujúca a dala by sa prirovnať ku perokresbe. Hudobná scéna je opäť zasadená medzi obe reprosústavy s perfektne vykreslenou polohou hudobníkov, hĺbka priestoru je zadefinovaná realisticky. Jemné, tiché a citlivé pasáže dychových a sláčikových nástrojov sú vždy predzvesťou niečoho silnejšieho a výraznejšieho, tak je skrátka tento výber vyskladaný. Náhly nástup orchestra, výbušnosť činelov a dunenie tympanov je strhujúce, nedá poslucháčovi ani na chvíľu vydýchnuť a uvoľniť sa, je neustále v napätí a očakávaní čo mu ešte Linn z tejto LP platne prinesie.

Louise Fremaux, H. Berlioz, A Berlioz Orchestra Spectacular, vydavateľstvo Patrician Klavier, limitovaná edícia:

Opäť výber z tvorby, tento krát s čisto francúzskym podpisom. Vynikajúca kvalita nahrávky a skvelá dramaturgia opäť necháva poslucháča v napätí a nabáda „zhltnúť“ platňu na jedno posedenie, tak ako som urobil aj ja a to hneď viac krát po sebe. Dychová sekcia je reprodukovaná s ráznosťou a prudkosťou, skvelo jej sekunduje aj ostatok orchestra a v dvoch ukážkach aj ženský zbor – jedná sa teda o mimoriadne kompaktné dielo s vysokou náročnosťou na čítanie snímacím systémom. Pri LP12 je zvuk presný, dokonale čitateľný a pevne usadený v priestore, ani v najexponovanejších pasážach nedochádza ku jeho zliatiu alebo rozmazaniu. Celkovo musím vyzdvihnúť aj podanie basovej zložky a reprodukciu nástrojov nachádzajúcich sa v tomto pásme. Sú exaktne zadefinované ako svojou rýchlosťou, tak aj presným dozvukom, vrátane nesmierne atraktívneho zobrazenia ozveny koncertnej sály.

Jimmy Smith, The Cat, vydavateľstvo Verve:

Americký jazzový hudobník, známy svojou hrou na Hammond elektronické klávesy a integrovaním veľkého orchestra do svojich skladieb. Album The Cat je u audiofilov mimoriadne obľúbený, nie len atraktívnou hudobnou náplňou, ale aj skvelou kvalitou nahrávky. Albumu dominujú okrem sólových elektronických kláves plechové dychové nástroje ktoré Linn vykreslil s bravúrou a razantne, s výraznou, avšak prirodzenou ostrosťou. Je cítiť ich materiál a aj bez ich vizuálneho poznania sa dá nádherne vnímať, akým spôsobom v nich zvuk vzniká, prúdi a akým spôsobom na nich interpret hrá – miestami je zvuk hladký a jemný, chvíľami drsný s výraznou rezonanciou. Sprievodné bicie sú prezentované s explozívnou energiou, v rámci hudobnej scény sú posadené v jej prednej časti na pravej strane. Priestorová scéna je vzdušná s výrazným pravo ľavým členením, do hĺbky je o niečo komprimovanejšia.

Záver:

„Gramofón Majik LP12 je, aj napriek tomu že je v ponuke Linn definovaný ako začiatočnícky model, fenomenálny gramofón a neostáva nič dlžný renomé a tradícii, ktorú založili jeho referenční predchodcovia.“ Jeho zvukové schopnosti sa výrazne vymykajú cenovej kategórii v ktorej sa nachádza a rozhodne sa nestratil ani medzi dva, alebo až tri krát tak drahými kolegami. Dokonca by som mu v niektorých dielčích prípadoch dal pred nimi aj prednosť. Jeho schopnosť predostrieť tie najjemnejšie detaily hudobného diania jasne a zrozumiteľne spolu s nesmierne pútavým a dramaticky výrazným prednesom sú určite jeho najsilnejšou stránkou. Za veľkú výhodu považujem aj možnosť postupného modulárneho vylepšenia gramofónu dokupovaním firemných „tuningových“ dielov, ktoré umožnia posunúť prístroj na ešte vyššiu a rezonančne vyladenejšiu úroveň – napríklad spodná základová alumíniová doska s integrovanými odpruženými nohami s názvom Trampoline, ktorá dokáže čiastočne nahradiť špecializované antirezonančné podložky – veľmi odporúčam, nakoľko základný model stojí len na štyroch bežných gumených nožičkách. Alebo dokúpenie presnejšieho a výkonnejšieho stabilizovaného napájacieho zdroja Lingo či Radikal. Dá sa urobiť upgrade aj samotného šasi gramofónu v podobe výmeny plávajúcej základne s odolnejšími rezonančnými charakteristikami – Kore a Keel. Alebo skrátka nechať LP12 tak ako je a užívať si jeho prostredníctvom vaše obľúbené platne v kvalite, ktorá bola vždy doménou až tých najfajnovejších zariadení. Linn to skrátka opäť dal!

.

Hodnotenie autora:

+ fenomenálny zvuk

+ kvalitné spracovanie

+ možnosť ladenia zariadenia firemnými upgradmi

– prácnejšie nastavenie

– nutnosť stabilnej antirezonančnej podložky

Gramofón do recenzie zapožičala spoločnosť duban.sk

.

Linn Majik LP12

Technické parametre:

Rýchlosti otáčania: 33.3 a 45 (s nasadeným adaptérom)

Typ motora: synchrónny 110 V AC

Sieťový zdroj: Majik

Spracovanie rámu: hladký, rastrovaný

Štandardné povrchové úpravy: dub, čerešňa, čierny jaseň, ruža, orech

Príplatkové povrchové úpravy: klavírna čierna, alpská biela, farba podľa výberu

Rozmery (v x š x h s nasadeným krytom): 140 x 445 x 356 mm

Cena: 4.195 euro (s inštalovanou MM prenoskou Adikt)

Ing. arch. Viktor Kubal

Súvisiaci článok