Jadis DPMC mk3

Gramofónový predzosilňovač

Magický, oranžovo žltý svit elektrónok, charakteristicky nezameniteľný zvukový prejav, špičkové spracovanie a ručná malosériová výroba. To sú základné charakteristiky produktov audio spoločnosti, ktorá od roku 1983 nesie tajomné meno Jadis. Príbeh predchádzajúci jej založeniu je však vo svete reprodukovanej hudby celkom bežný. Vášeň pre hudbu a prenesenie emócií z koncertnej sály prostredníctvom reprosústav do hudobnej miestnosti viedla jej zakladateľa, Francúza André Calmettesa, k tvorbe prvých prototypov elektrónkových zosilňovačov. Tie zanechali vo svete milovníkov hudby nezabudnuteľnú stopu a boli považované za špičku vo svojej kategórii. S rastom reputácie a celkovej obľuby firemných produktov sa značka Jadis natrvalo usadila v povedomí všetkých prívržencov vernej reprodukcie a je dnes jednou z definícií toho, čo sa v prenesenom význame označuje ako skutočný High End.

DPMC mk3 je aktuálnou novinkou v ponuke spoločnosti a krátko na to, ako sa objavil u slovenského dovozcu – spoločnosti Dreamaudio, som si dohodol jeho zapožičanie za účelom dôkladného preverenia jeho zvukových kvalít. Hovorím to tak trochu aj s pocitom hrdosti, myslím si totiž, že sme zároveň jedna z prvých redakcií, ktorá môže o nich poreferovať svojim čitateľom prostredníctvom recenzie.

Dizajn prístroja korešponduje s tradičnou firemnou vizuálnou filozofiou. Masívna skrinka z ohýbaných oceľových plechov s chrómovanou povrchovou úpravou je oživená lešteným mosadzným pásom, ktorý je osadený na prednom paneli opäť s chrómovanou povrchovou úpravou. Spracovanie skrinky prístroja je vynikajúce a zohľadňuje prvoradý cieľ čo najúčinnejšieho odtienenia aktívnych obvodov od všemožného rušenia, na ktoré sú práve gramofónové predzosilňovače mimoriadne citlivé.

Jediným ovládacím prvkom predného panelu DPMC je klasický páčkový prepínač zapnutia/vypnutia prístroja, ktorého stav je indikovaný zelenou LED. Konektivita prístroja je taktiež minimálna, na zadnom paneli nájdeme jeden pár RCA vstupov, jeden pár RCA výstupov, terminál pre uzemnenie a Euro konektor pre pripojenie napájacieho kábla. Zaujímavosťou je, že je dostupná aj verzia tohto predzosilňovača s osadeným regulátorom hlasitosti (modrý ALPS). V prípade, že užívateľ využíva len jeden zdroj signálu – gramofón tak ako aj ja – môže byť DPMC zapojený priamo do výkonového stupňa čo značne redukuje požiadavku ako na techniku (odpadá predzosilňovač a kabeláž), tak aj na financie. Za mňa určite veľmi zaujímavé riešenie!

Prvá verzia predzosilňovača DPMC bol vlastne len MM predzosilňovač s pevne nastavenou impedanciou na 48 kiloohmov a ku správnemu spárovaniu s parametrami MC prenosky bolo nutné použiť  doplnkový Step Up transformátor. Aj keď toto riešenie je podľa môjho názoru optimálne a ortodoxní audiofili ho preferujú, naladiť túto trojicu (predzosilňovač, transformátor, prenoska) je vždy mimoriadne náročné, ako na skúsenosti, čas, technické nároky, tak v neposlednom rade aj opäť, ako inak, na financie. Aj z týchto dôvodov Jadis v druhej generácii DPMC pristúpil ku miernej zmene konceptu, ktorá otvorila možnosti využitia prístroja pre širší okruh záujemcov a v zjednodušenej miere doplnil možnosť nastavenia vstupnej impedancie aj pre MC prenosky.

Ako už napovedá názov prístroja, jedná sa už o jeho tretiu generáciu. Spomínaná možnosť nastavenia vstupnej impedancie pre prenosku sa realizuje pomocou jumperových prepojok na plošnom spoji obvodovej dosky v blízkosti vstupno/výstupných terminálov – pre nastavenie správnej úrovne je teda potrebné demontovať horný panel prístroja. Ponúkané možnosti nastavenia nie sú nijako široké – 100, 300 a 1000 ohmov pre MC a 48 kiloohmov pre MM – plne však postačujú pre bežne používané typy prenosiek. Pevné nastavenie impedancie pomocou jumperov osobne preferujem pred akýmkoľvek univerzálnym prepínačom, zaručujú totiž istejší a bezpečnejší elektrický kontakt s minimálnym prechodovým odporom, zvlášť s ohľadom na tak „tenký“ signál s akým sa tu pracuje. Taktiež u iných predzosilňovačov bežne nastaviteľný výstupný zisk (Gain) je tu zadefinovaný pevne a to na hodnotu 66 dB. Zosilnenie tejto úrovne je už naozaj výrazné a tak v rozsahu regulácie hlasitosti na predzosilňovači ostáva pomerne výrazná rezerva. Predpokladám, ale to je skutočne len moja domnienka, že ku tomuto nastaveniu sa pristúpilo z dôvodu lepšieho zarovnania výstupnej úrovne DPMC s ostatnými bežnými zdrojmi silných signálov (CD a stream) a nedochádza tak pri prepínaní vstupov ku „hlasitostnému“ šoku.

Obvodové riešenie predzosilňovača sa nachádza na jednej doske plošných spojov, čo je výrazná zmena oproti ostatným firemným zariadeniam, kde sa bežne používa voľná topológia systémom point-to-point. Predpokladám, že dôvodom je pevnejšie a stabilnejšie osadenie jednotlivých súčiastok gramofónového predzosilňovača, ktoré sú tak lepšie chránené pred parazitnými rezonanciami aj prípadným mikrofónickým efektom. Aj tu je do celkovej stavby zapojená prísna selekcia súčiastok v spojení s výhradne ručnou prácou, jednotlivé kontaktné body sú realizované spájkou s vysokým obsahom striebra, vnútorná strieborná kabeláž je redukovaná na minimum. Napájanie zabezpečuje plne zapuzdrený EI transformátor s bohatou filtráciou, RIAA korekciu majú na svedomí štyri ECC83 elektrónky.

  • Zdroj signálu: Gramofón KV Colossus ONE s ramenom KV Colossus 9“ MD s prenoskou Kuzma CAR-40 a ramenom KV Colossus 12“ MD s prenoskou Ortofon MC A90
  • Phono predzosilňovač: Audio Research PH3 SE a Jadis DPMC mk3,
  • Zosilnenie: predzosilňovač Ayre K-1xe + elektrónkový výkonový zosilňovač PrimaLuna EVO 400
  • Reprosústavy: Klipsch Klipschorn AK-5
  • Kabeláž: signálová Cardas Neutral Reference, XLO Signature, výkonová Nirvana Audio S-L.
  • Doplnky: antirezonančné podložky RDacoustic EVO 3 a MAGAUDIO Resonance

Základný zvukový charakter Jadis mám hlboko zakorenený vo svojom vnútri ešte z čias, keď som mal možnosť dôkladne preveriť schopnosti integrovaného zosilňovača I70. Vtedy som jeho prejav charakterizoval ako typického zástupcu klasickej elektrónkovej školy, ako čistú esenciu všetkých pozitívnych a výnimočných vlastností pre ktoré majú „lampy“ tak veľké množstvo fanúšikov. Zvukovému prejavu dominovala enormná plasticita a tvárnosť ruka v ruke s vynikajúco podanou farbou ľudského hlasu aj hudobných nástrojov. Ohromila ma ale aj jeho schopnosť absolútnej kontroly celého reprodukovaného spektra, ktoré sa prejavilo hlavne vo veľmi atraktívnom zobrazení výrazných zmien v hudobnom dianí, zvlášť v bleskových nástupoch klasického orchestra. Tieto prechody boli zobrazené s masívnou prudkosťou a razanciou, avšak zaobalené do hladkého až zamatového „elektrónkového“ balenia. Ak existuje slovné spojenie „mäkká tvrdosť“, tak toto je presne tá správna definícia. To však bol zosilňovač. S údivom som však musel konštatovať, že aj tak nevýznamný komponent, ako by sa v rámci zvukového reťazca mohol javiť gramofónový predzosilňovač, dokáže vtlačiť ostatným komponentom presne taký istý hudobný podpis aký som mal naučený od I70. Jeho celková zvuková štruktúra je založená na úplne rovnakých princípoch – zamatová jemnosť avšak s perfektnou stabilitou a pevnosťou, majestátne tvárny a verne farebný prejav a enormne dravo a objemne zobrazené nástupy. Poslednú charakteristiku pripisujem zvláštnej a jedinečnej kombinácii vzdušnej rýchlosti, ktorá je spojená s hutnosťou a zároveň dokonalou kontrolou nad reprodukciou. Je to nesmierne atraktívna kombinácia vlastností! Vťahujúca a návyková!

Sonny Rollins  a album Saxophone Colossus (vydavateľstvo DOL) je mojou obľúbenou jazzovou záležitosťou. Prevedenie nahrávky od tohto vydavateľstva nie je však úplne optimálne, prevláda tu hlavne vo vyšších výškach tvrdší charakter, ktorý sa v niektorých polohách dostáva až do príliš výraznej polohy. DPMC mk3 si však s touto vlastnosťou hravo poradil, agilné výšky upratal a dodal im jemnejšie a priateľskejšie vyznenie. Napriek tomu však ostali výšky znelé a zvučné, činely, hajtka, ale aj sólový saxofón sa niesli priestorom so zvonivým, jasne zreteľným kovovým základom, nie však chladným, ale naopak s príjemne mosadzným leskom na svojom povrchu. V kombinácii s prenoskou Kuzma CAR-40, sa vďaka jej dôrazu na maximálnu detailnosť stalo sledovanie drobných hudobných artefaktov veľkou zábavou a tak trochu aj novou objavnou cestou.

Klavírny recitál Frederika Chopina v podaní Shura Cherkasskyho (vydavateľstvo Nimbus Records) som zakúpil opäť na základe odporúčania Michaela Fremera na Discogs.com. Vydanie z roku 1983 prišlo v skvelom stave, navyše aj vcelku s raritným pôvodom z diskografie BBC, o čom svedčia sprievodné dokumenty. Špičková nahrávka sólového klavíra na 45 otáčkach bola prezentovaná so zdrvujúcou rýchlosťou, razanciou a znelosťou, objem aj rozmer hudobného nástroja bol zobrazený plasticky s výraznou prítomnosťou. Vystriedajú sa tu všetky polohy a spôsoby hry na tento nástroj, jemná hra na vysokých tónoch bola sprevádzaná krátkym a tenkým doznievaním, výrazné údery na hlboké klávesy boli zobrazené s razantnosťou, objemom a výraznou ozvenou miestnosti. Klavír je celkovo nesmierne náročný na správnu nahrávku a ešte náročnejší na prirodzenú reprodukciu. Prostredníctvom DPMC mk3, ktorý dodal nahrávke svoj charakteristický rukopis založený práve na skvelo zvládnutých objemných prechodoch, som si ju vychutnal na novej, zatiaľ nepoznanej úrovni.

Druhá Rachmaninovova symfónia (orchester Saint Louis diriguje Leonard Slatkin, vydavateľstvo Reference Recordings, séria Reference Mastercut) bola moja prvá klasická LP zakúpená pred takmer tridsiatimi rokmi, mám teda ku nej niečo ako sentimentálny vzťah. Špičková nahrávka ponúka úplne všetko, čo môže milovník klasickej hudby očakávať. Jemné citlivé pasáže s výrazne emotívnym základom plynúce priestorom aj časom zľahka a podmanivo sú razom vystriedané nesmierne výraznými, hutnými a rytmickými časťami. Autor vyskladal dielo podľa môjho názoru celkom rafinovaným spôsobom so skrytým dôrazom práve na prechodoch medzi týmito dvoma hudobnými svetmi – nástupy sú podvedome očakávané a s ich krátkym, ale výrazným príchodom sa dostavia častokrát aj povestné zimomriavky na koži. Aj tu sa opäť prejavil nadmieru vhodný zvukový prejav DPMC mk3, ktorý svojou dravou pevnosťou a rýchlosťou ich zobrazil s očarujúcou príťažlivosťou. Tieto vlastnosti samozrejme prispievajú aj ku celkovému skvelému zobrazeniu hudobnej scény s jej vynikajúcou priestorovou definíciou, vrátane dramatizujúcej prítomnosti koncertnej sály.  

Predzosilňovač do recenzie zapožičala spoločnosť dreamaudio.eu

  • Zosilnenie: 66 dB
  • Vstupná impedancia: 48 kOhm, 1000, 1000, 300 a 100 Ohm
  • Ekvalizácia: RIAA
  • Elektrónky: 4 x ECC83, 1 x EL84, 1 x EF86
  • Spotreba energie: 30 VA
  • Rozmery (v x š x h): 125 x 455 x 320 mm
  • Hmotnosť: 14 kg
  • Cena: 6.700 euro

Ing. arch. Viktor Kubal

Súvisiaci článok