Harbeth C7ES-3 XD2

Stojanové reprosústavy

S reprosústavami anglickej spoločnosti Harbeth sme sa na našich stránkach stretli koncom minulého roka pri príležitosti predstavenia ich legendy SHL5. Tento model by sa dal označiť pre firmu ako jeden zo zásadných a určujúcich a mne sa vo výsledku veľmi páčil. Zásluhu na ich zviditeľnení v podobe recenzie nesie nový ambiciózny dovozca značky pre Slovensko (Duban Audio), ktorého osobné nadšenie pre „Harbeth zvuk“ je výrazne pozitívne nákazlivé. Jeho informácia o ďalšom zaujímavom modeli, opäť s komplikovaným označením C7ES-3 XD2 (kto toto len vôbec môže vymyslieť?) ma teda nenechala chladným a dohoda o ich predstavení bola zaraz hotovou vecou.

Reprosústavy som do testu bral priamo z jarnej pražskej High End show od vystavujúceho poľského SoundClub. Zmätok, ktorý zákonite podobnou požiadavkou na takto vypätej akcii vzniká vždy ústi do problému. Výsledkom bol nesprávny kartónový obal pre „sedmičky“, ktorý pochádzal od modelu SHL5. Zámenu som zistil samozrejme až doma pri vykladaní krabíc z auta a pri predstave, že som si z Prahy omylom doniesol reprosústavy, ktoré som našim čitateľom už predstavil, ma obchádzali mdloby. Následné vybalenie sústav však uviedlo vec na správnu mieru – vnútri to bolo našťastie všetko  v poriadku!

Táto skúsenosť však poukazuje na výraznú príbuznosť oboch modelov, ich základný koncept je totiž viac ako zrejmý – ja na to v recenzii nadviažem, oba typy porovnám a poukážem na rozdiely, ktoré ich charakterizujú. Spoločným znakom oboch reprosústav je totožná koncepcia skrinky, rám aj montovaná čelná a zadná stena s priznanými skrutkami je ich typickým firemným rozpoznávacím znakom. Taktiež povrchové spracovanie je aj tu príkladné, dokonalé uloženie dyhovania na veľkých plochách, ale aj jemne zaoblených vonkajších hranách ukazuje na nesmierne vyzretú remeselnú prácu. Rámik s priezvučnou tkaninou aj spôsob jeho upevnenia je pri oboch modeloch identický a ten istý dojem platí aj pri celkovom letmom pohľade na oba typy. Pri ich priamom porovnaní však zistíme, že „sedmička“ je objemovo o niečo menšia, jej subtílnejšie rozmery súvisia s odlišným technickým konceptom. Kým v prípade SHL5 sa totiž jednalo o trojpásmovú konštrukciu, C7ES-3 sú už čistým dvojpásmom. Výškový menič ostáva v oboch prípadoch  totožný, má 25 milimetrovú alumíniovú kalotu chránenú kovovou výrazne perforovanou mriežkou. Pod výškovým sa nachádza firemný stredobasový reproduktor, opäť na prvý pohľad s vyšším modelom identický, tento krát však nesie označenie Radial 4TM. Jedná sa o modernizovanú verziu pôvodnej konštrukcie a má membránu s priemerom 200 milimetrov tvorenú vákuovým tvarovaním zo špeciálnej patentovanej plastovej fólie. Tá vyniká extrémnou tuhosťou v kombinácii s nízkou hmotnosťou. Hlavným cieľom tejto kombinácie je dosiahnutie čo najrýchlejšej reakcie na signál s veľkou pracovnou výchylkou bez nežiadúcich povrchových deformácií spôsobujúcich skreslenie. Pod stredobasovým meničom sa nachádza jednoduchý, centrálne osadený basseflexový nátrubok bez zaoblenej vonkajšej hrany. Na zadnej stene nájdeme v jej spodnej časti kvalitný celokovový uniwiringový terminál pre pripojenie reproduktorového kábla.

Ani v prípade C7ES-3 sa od výrobcu príliš veľa ostatných podrobných technických parametrov nedozvieme, o použitej výhybke snáď len to, že jej nové ladenie zhodné pre všetky sústavy triedy XD2 má za úlohu poskytovať im čo najvyššiu tónovú presnosť, otvorenosť, jasnosť a rýchlosť, čo sú za mňa určite mimoriadne užitočné predpoklady! Aj keď nízka technická citlivosť (86 dB) reprosústav naznačuje potrebu vysokého výkonu, nie je to ani v tomto prípade požiadavka vôbec zásadná. Ich výhybka je totiž navrhnutá tak, aby prechádzajúcemu signálu kládla čo najmenší odpor a teda sústavy dokážu pracovať aj so zosilňovačmi bežnej výkonovej triedy, prípadne aj s tými elektrónkovými.

Aj k C7ES-3 boli dodané firemné stojany, ktoré dávajú reprosústavám eleganciu a dostatočnú stabilitu a aj napriek vyššej cene ich považujem za skutočne optimálny doplnok pre ich ideálnu činnosť.

  • Zdroj signálu: Gramofón KV Colossus ONE s ramenom KV Colossus 9“ MD s prenoskou Koetsu Rosewood Platinum Signature a ramenom KV Colossus 12“ MD s prenoskou Ortofon MC A90
  • Phono predzosilňovač: Audio Research PH3 SE a Parasound Jc3 Jr.
  • Zosilnenie: predzosilňovač Ayre K-1xe + výkonový zosilňovač Ayre V-5xe + výkonový elektrónkový PrimaLuna EVO400
  • Kabeláž: signálová Cardas Neutral Reference, XLO Signature, výkonová Nirvana Audio S-L, Colossus 6AWG.
  • Doplnky: antirezonančné podložky od RDacoustic, vzduchová podložka pod gramofón KV Colossus AIR

Nakoľko legendárne SHL5 vo mne zanechali skutočne mimoriadne pozitívny dojem, obzvlášť vyzretou, pokojnou a do všetkých detailov prepracovanou reprodukciou, bol som zvedavý, koľko z ich šarmu dostali do vienka ich lacnejší súkmeňovci. Aj na základe predchádzajúcej skúsenosti som mal očakávania nastavené a nepredpokladal som príliš veľké odchýlky od základného zvukového konceptu. Mýlil som sa a to zásadne! C7ES-3 sa od prvej chvíle prezentovali spôsobom, ktorý vôbec nekorešpondoval s mojou zažitou predstavou o „Harbeth“ zvukovom charaktere. Sedmičky ma ohromili živelnou, dravou a znelou reprodukciu, kde nebola ani stopa po zrelom, usadnutom a „priateľskom“ prejave podstatne drahšieho modelu. Svetlo a jas ktoré vniesli do mojej hudobnej miestnosti bolo nesmierne pozitívne, bola z nich cítiť enormná radosť zo života, optimizmus, sila výrazu a nespútané nasadenie – skrátka bola radosť ich počúvať! Počúvať bez toho, aby som sa zamýšľal nad tým, že predsa len sú niekedy hore až príliš otvorené, že sú možno až príliš roztopašné, divoké a vášnivé. To všetko mi bolo jedno! Všetky tieto drobné zdanlivé negatíva boli odsunuté na vedľajšiu koľaj a ostal len čistý pôžitok z ich prítomnosti. Skrátka, snúbi sa v nich povestná dokonalá nedokonalosť. Čím si to vysvetľujem? Ťažko povedať, ale predpokladám, že veľký podiel na tom má práve výrazne zjednodušená (možno povedať aj lacnejšia) koncepcia a že sa jedná o čisté dvojpásmo – niekedy je skrátka menej viac, ako hovorí porekadlo. Ich znelosť a otvorenosť v sebe niesla aj pozitívum v podobe zosvetlenia až vylepšenia (nebojím sa použiť to slovo) matnejšie založených nahrávok. Ich usadnutému charakteru dodali energiu a lesk, oživili ich a dodali im viac priebojnosti. Je to síce tak trochu „krútenie“ reality, ale ja im to v tomto prípade nemám za zlé. Nedá sa to však chápať tak, že by boli „sedmičky“ na výškach až príliš aktívne alebo agresívne, v tom ich osvetľujúci prínos skutočne nespočíva. Je to skôr o ich inak ladenom priebehu, možno univerzálnejšom, máličko tvrdšom, skrátka im mierny odstup od extrémnej jemnosti v prospech výraznejšej znelosti pomáha vniesť do reprodukcie život a svetlo.

Beethovenov piaty klavírny koncert (Carlo Maria Giulini vedie viedenských symfonikov, vydavateľstvo Deutsche Grammophon) je typickým príkladom matnejšieho zvukového charakteru základnej nahrávky. Bravúrnemu klavíru chýba výraznejšia znelosť a priebojnosť, orchester má temnejší priebeh a chýba mu „svätý oheň“. Zaujímavé je, že tento efekt je výraznejší na prvej strane LP, tá druhá je prakticky už úplne v pohode – niekedy sa skrátka dielo až tak úplne nepodarí! S Harbeth však získala reprodukcia drajv, jas a údernosť, celkové vyznenie bolo omnoho atraktívnejšie a prudkejšie. A nakoľko mám piaty koncert naozaj vo veľkej obľube, tak ma tento efekt nesmierne potešil! Ostatné atribúty kvalitnej reprodukcie boli taktiež v úplnom poriadku, presné, jasné a čisté zobrazenie detailu s vynikajúcim podaním priestoru a realistickej mohutnosti jeho scény. Vzhľadom na dvojpásmovú koncepciu je všetko tam kde má byť, tu sa opäť výhoda jednoduchého princípu prejavuje naplno.

Španielska téma napĺňa LP Espaňa (Ataúlfo Argenta vedie londýnskych symfonikov, vydavateľstvo Decca) horkokrvnými rytmickými hudobnými motívmi. Dominuje tu Rimsky-Korsakov s jeho španielskym rozmarom (Capriccio Espagnol) so strhujúcim podaním ľudových motívov vyskladaných do piatich hudobných viet. Vychádzajú väčšinou z tanečných rytmov tradičnej astúrskej hudby a teda sú vo vyznení živé, farebné a v zmenách rytmiky bleskurýchle. V diele prevládajú dychové nástroje (pikoly, hoboje, flauty, klarinety, …), ktoré svojou prítomnosťou zvyšujú napätie a gradujú hudobný dôraz. Farba jednotlivých nástrojov je vykreslená verne s mierne svetlejším nádychom, tento jav však dodáva reprodukcii jasnejší a vzdušnejší efekt s dojmom vysokej rýchlosti. Mimoriadne príjemné počúvanie!

Rapsódia v modrom (Leonard Bernstein vedie kolumbijských symfonikov, vydavateľstvo Vinyl Passion Classical) je notoricky známe dielo Georga Grershwina. Jazzové a swingové motívy sú tu sprevádzané sólovou hrou na klavír za prispenia veľkého orchestra, netypicky doplneného napríklad saxofónom. Veselé dielo je pretkané dramatickými zmenami dôrazu, rýchlosti aj výraznými nástupmi orchestra. Všetky tieto atribúty dokázali zobraziť C7ES-3 s prehľadom, pevným a presným zobrazením priestoru a atraktívnou znelosťou, farba klavíra je realistická s máličko tvrdším priebehom zvlášť vo vyšších frekvenciách. Vynikajúco boli zvládnuté spomínané prudké zmeny v hudobnom dianí, prechody boli jasné a čisté a aj napriek relatívne malým rozmerom sústav bola hudobná scéna zobrazená s atraktívnou mohutnosťou.

Reprosústavy do recenzie zapožičala spoločnosť duban.sk oficiálny dovozca produktov Harbeth Acoustics pre Slovensko.

  • Konštrukcia: 2 pásma s basreflexom
  • Použité meniče: 200 mm stredobas Harbeth Radial 4
  •                               25 mm kupolový tweeter chladený ferrofluidom                            
  • Frekvenčný rozsah: 45 Hz – 20 kHz (+-3dB), merané s nasadenou mriežkou
  • Impedancia: 6 Ohmov
  • Citlivosť: 86 dB
  • Doporučený zosilňovač: od 25 W na kanál
  • Rozmery (v x š x h): 520 x 272 x 305 mm
  • Hmotnosť: 13.2 kg
  • Prevedenie povrchovej úpravy: Orech, Čerešňa, Dub, Palisander, Čierna
  • Cena:  4500 euro
  • Cena stojany:   1150 euro

Ing. arch. Viktor Kubal

Súvisiaci článok