Living Voice R25A

Stĺpové reprosústavy

Reprosústavy Living Voice pochádzajúce z Derbyshire v Spojenom kráľovstve som doteraz pravidelne registroval len na výstavách a podobne zameraných akciách. Vyznačovali sa vyzretým a kultivovaným zvukovým prejavom s nesmierne vysokými ambíciami, ktoré však tak trochu nekorešpondovali s ich strohým a až jednoduchým vzhľadom. Aj napriek tomu, že doteraz sme nemali na Slovensku zastúpenie pre túto značku, našli si tieto sústavy cestu do zvukových systémov niektorých miestnych audiofilov a podľa osobnej skúsenosti môžem konštatovať, že svoju úlohu si tam dodnes plnia viac ako dobre.

Modelová ponuka Living Voice je rozdelená do troch skupín, ultimatívnej VOX, R80 a tradičnejšej Auditorium. Tá obsahuje celkom päť variantov reprosústav (R25A, Avatar R4, IBX-R4, IBX-RW4 a OBX-RW4). Označenie variant používam zámerne, nakoľko na prvý pohľad pôsobia jednotlivé modely takmer identicky. Zásadné rozdiely medzi nimi spočívajú v ich technickom spracovaní, ladení a osadení meničmi, pričom najvyšší model sa vyznačuje aj plne oddelenými výhybkami v samostatných boxoch.

Od aktuálneho dovozcu značky Living Voice pre Českú a Slovenskú republiku spoločnosti analogueatelier.cz som dostal na vyskúšanie základný model zo série Auditorium s označením R25A. Tento model bol prvý krát úspešne uvedený na High End výstave v Mníchove v roku 2019 pri príležitosti dvadsiateho piateho výročia založenia spoločnosti – odtiaľ plynie aj jeho označenie. Dnes tu však mám k dispozícii jeho modernizovanú a generačne vylepšenú verziu.

Vizuálne pôsobia R25A skutočne nenápadne, v záplave rôznych ultramoderných dizajnov by sme ich rozhodne veľmi ľahko prehliadli. Bližší pohľad však naznačí, že sa jedná o produkt spracovaný s tými najvyššími ambíciami a mimoriadnym citom pre detail, spracovanie skrinky reprosústav je naozaj príkladné vrátane zrkadlového párovania dyhy pre pravú a ľavú reprosústavu. Typologicky sa jedná o dvojpásmovú koncepciu s dvomi identickými stredobasovými meničmi, medzi ktorými je osadený menič výškový. Reproduktory pochádzajú z dielne špičkového dánskeho výrobcu Scan-Speak, stredobasy majú papierovú lakovanú membránu s priemerom 170 milimetrov, výškový reproduktor má impregnovanú textilnú kalotu s priemerom 26 milimetrov. Spôsob osadenia meničov evokuje systém D´Appolito, tu sa však skôr jedná o symetrické rozloženie meničov (firemné označenie MTM – stredy, výšky, stredy) nakoľko výškový je výrazne posunutý mimo zvislú os oboch stredobasov. Dôležité pri tomto spôsobe osadenia je skutočnosť, že automaticky predurčuje použitie konkrétnej reprosústavy pre konkrétny kanál – tak sú totiž optimalizované už pri ich ladení – v priestore teda musia stáť s orientáciou výškovými reproduktormi k sebe.

Zadná stena sústavy obsahuje bi-wiringový terminál pre pripojenie reproduktorového kábla a jednoduchý basreflexový rezonátor. Predná stena reprosústavy sa môže osadiť dodaným rámom s priezvučnou tkaninou, pri počúvaní však dôrazne odporúčam mať ho zložený.

Skrinka reprosústavy sa umiestňuje na jednoduchý čierny rámový podstavec, ktorý má v spodnej časti integrované závity pre montáž hrotov, tie sú vrátene protiľahlých misiek súčasťou balenia. Aj keď sa mi tento koncept zdal spočiatku až príliš jednoduchý a málo sofistikovaný, ocenil som rýchlu, ale hlavne bezpečnú inštaláciu celého systému – položil som na predpokladané miesto v hudobnej miestnosti najprv podstavu s hrotmi a miskami a až následne som na ňu posadil samotnú reprosústavu. V mojom prípade bolo optimálne rezonančné spojenie reprosústavy a podstavca dosiahnuté na základe odporúčania dovozcu pomocou ôsmych terčíkov z modrej plastickej hmoty. Tá dokázala výborne stabilizovať celú štruktúru a zároveň umožňovala jemné vycentrovanie oboch dielov tak, aby dokonale lícovali. Následné posuny a ladenie reprosústavy však musí byť realizované s maximálnou obozretnosťou, aby sa oba diely od seba neoddelili, na mojej hladkej drevenej podlahe to bolo však mimoriadne jednoduché aj vďaka vylešteným spodným stranám misiek.

Celkovo pôsobia R25A triezvym a neokázalým dojmom, niekto by mohol povedať až fádnym. S rýchlymi závermi však treba rozhodne počkať! Ich čaro sa totiž ukrýva v zásadne inej oblasti ako v prvoplánovom vzhľade.

  • Zdroj signálu: Gramofón KV Colossus ONE s ramenom KV Colossus 9“ MD s prenoskou Koetsu Rosewood Platinum Signature a ramenom KV Colossus 12“ MD s prenoskou Ortofon MC A90 a Aidas African Blackwood
  • Phono predzosilňovač: Audio Research PH3 SE a Parasound Jc3 Jr.
  • Zosilnenie: predzosilňovač Ayre K-1xe + výkonový zosilňovač Ayre V-5xe + výkonový elektrónkový PrimaLuna EVO400
  • Kabeláž: signálová Cardas Neutral Reference, XLO Signature, výkonová Nirvana Audio S-L.
  • Doplnky: antirezonančné podložky od RDacoustic, vzduchová podložka pod gramofón KV Colossus AIR

Tieto stĺpiky majú skutočne ako keby rozdvojenú osobnosť. Jedna, tá vonkajšia, pôsobí nesmierne decentne, nenápadne a možno až nesmelo. Tá druhá, určujúca a podstatná, však na seba strhne okamžite pozornosť energickým výrazom, vyzretým spôsobom vyjadrovania, priebojnosťou a činorodosťou. Počas krátkodobej skúsenosti s R25A som si tento tak trochu rozpor musel často podvedome pripomínať, mal som ich totiž neustále na očiach. No a práve kombinácia usadnutého vizuálneho dojmu v porovnaní s tým, čo po zvukovej stránke predvádzali ma neustále privádzala do úžasu! Living Voice poskytovali pri všetkých serióznych hudobných žánroch nesmierne atraktívny a napínavý prejav pretkaný zásadne obohacujúcou prítomnosťou jemných detailov aj ostatných výrazných a zvučných hudobných fragmentov so silným celkovým zmyslom pre rytmiku a tempo. A nakoľko všetky vymenované dielčie atribúty sú vždy pevnou súčasťou definície špičkovej reprodukcie, viete si asi predstaviť, s akou radosťou a očakávaním som pred ne pravidelne sadal. 

Vzhľadom ku vysokej citlivosti reprosústav je odporúčaný od výrobcu na ich napájanie elektrónkový zosilňovač, alebo tranzistorový pracujúci v triede A a ja sa po skúsenosti s nimi k tejto variante taktiež prikláňam. Svojim zvukovým priebehom im totiž oba typy umožnia rozvinúť plný potenciál, zásadne v podobe jemného, plastického a farebne verného vykreslenia detailu. Nie že by bežný tranzistor nebol pre ne dostatočne adekvátnym partnerom, to určite nie, len „lampa“ v mojom prípade im dala ako keby viac dôvodov urobiť to s radosťou a väčším oduševnením. Zvuk s ňou bol masívnejší, šťavnatejší, sýtejší a akýsi dramatickejší.

Zároveň, zrejme práve vzhľadom k monitorovej koncepcii, neboli sústavy príliš citlivé na akustickú odozvu priestoru a nevyžadovali striktne presné vyladenie pozície v rámci miestnosti, ale ani vzhľadom k optimálnemu miestu počúvania. Oba tieto závery sú vždy veľmi dobrým predpokladom pre bezproblémové spolunažívanie sústav s ich užívateľom.

Obľúbená Carmen s Mariou Callas od G. Bizeta (Georges Prétre, vydavateľstvo Warner Classics) prostredníctvom R25A skvostným spôsobom rozjasnila a rozveselila moju hudobnú miestnosť, od relatívne jednoduchých „stĺpikov“ som to teda takto rozhodne nečakával. Prejav bol sýty a kompaktný bez akéhokoľvek náznaku rozmazania, v najvyšších oktávach hladký avšak s dostatočným dôrazom. Čitateľnosť spievaného slova bola príkladná, o presnom podaní jeho farby ani nehovorím. Tu sa výhody dvojpásmovej koncepcie prejavujú na maximum, monitorovo presné ladenie dáva nesmierne veľké pole pôsobnosti pre čisté a jasné zobrazenie aj toho najjemnejšieho detailu. Prekvapil ma však vzhľadom na skromné rozmery sústav aj ich objemový potenciál a zobrazená mohutnosť hudobnej scény, skutočne som nečakal v tomto prípade až takú výraznú prítomnosť a energiu.

Čajkovského prvý klavírny koncert so Sviatoslavom Richterom (H. von Karajan vedie viedenských symfonikov, vydavateľstvo Melodija) sa mi podarilo náhodne uchmatnúť za 3 eurá v jednom obchode s hudobnými nosičmi, neodradil ma ani veľavravný nápis „Made In USSR“. Prevedenie s legendárnym klavírnym umelcom pod vedením Karajana? To nemôže byť zlé aj keby chcelo! A urobil som dobre, je to skvostná nahrávka! Koncertné krídlo je vykreslené do najmenších podrobností a najjemnejšieho záchvevu a dozvuku, tóny vyčarené z klaviatúry sa nesú priestorom chvíľami v malebných vlnkách, chvíľami v masívnom príboji, jeho melódie sú podporené sólovými dychmi prichádzajúcimi akoby z tajomnej diaľky. Orchester je tvrdý, drsný a typicky „Karajanovský“ s ako britva ostrými nástupmi a svojim charakterom vynikajúco kontrastuje s romantickým vyznením klavíru. Celú túto hudobnú aj dynamickú smršť dokážu R25A zobraziť s nadhľadom, pokojom a rozvahou, zároveň však s prudkou a stupňujúcou sa vášňou! Opäť zvláštny kontrast, ale mimoriadne žiadúci!

Tretia „organová“ symfónia od Saint-Saensa (Michael Stern vedie kansaských symfonikov, vydavateľstvo Reference Recordings, 45 ot.) je veľmi často používaným titulom práve pri snahe o preverenie hraníc možností audio zostavy. Totiž, vtesnať do nej veľký symfonický orchester doplnený o klavír a plný rozsah organu už nie je úplná maličkosť. V symfónii sa objavuje cyklické opakovanie hlavného motívu s jeho variovaním, čo ju robí pomerne ľahko zapamätateľnou aj dobre počúvateľnou. Organové finále podporené tympanmi, klavírom a na konci každej frázy aj fanfárami plechových dychov spolu s mierne sa stupňujúcim rytmom je na počúvanie nesmierne atraktívne, extrémne však náročné pre audio reťazec – udržanie čitateľnosti a kompaktnosti je tu totiž nanajvýš žiadúce. Pre subtílne R25A možno až príliš veľký náklad, opak bol však pravdou. V relatívne blízkom počúvacom poli dokázali udržať plnú kontrolu nad hudobným dianím, navyše s nesmierne príťažlivým vyznením aj priamym fyzickým pocitom hudby na hrudníku poslucháča. Organ je živý, sýty, mohutný, ale zároveň na povrchu hladký, pod ním hrmia tympany a k tomu všetkému ako blesk zrazu priletia vybuchujúce činely tak, že sa poslucháč až strhne! Vynikajúce!

Miles Davis a jeho „Round About Midnight“ (vydavateľstvo Number One Essentials) je výsledkom tvorivého spojenia so saxofonistom Johnom Coltranom. A skvostné! Osem náladových skladieb ponúka všetko čo si môže, hoci aj nezaujatý fanúšik tohto žánru priať. Sólová Davisova trúbka má vždy svoj pevný rámec a melódiu, niekedy je výrazná a oslnivá, niekedy tlmená a usadnutejšia. Pridáva sa ku nej Coltranov sprievodný saxofón, taktiež občas s matnejším, hladším a decentnejším priebehom, miestami do toho brnká svoje sólo šantivý klavír. A nad tým všetkým sa priestorom nesie vo zvonivom odlesku hajtka, alebo činel bicích. Vynikajúco je zobrazený priestor ako jednotlivých skladieb, tak aj vykreslenie nástrojov samotných so skvelou celkovou dynamikou, ale aj drobnými zmenami v rytmickom a hudobnom napredovaní a to všetko je prostredníctvom predstavovaných sústav ľahko a bezprostredne sledovateľné!

Reprosústavy do recenzie zapožičala spoločnosť analogueatelier.cz, oficiálny distribútor značky pre Českú a Slovenskú republiku.

  • Konštrukcia: 2 pásma s basreflexom
  • Použité meniče: 2 x 170 mm papierový stredobas ScanSpeak
  • 26 mm textilný výškový ScanSpeak
  • Frekvenčný rozsah: 35 Hz – 22,5 kHz
  • Impedancia: 6 Ohmov
  • Citlivosť: 94 dB
  • Rozmery (v x š x h): 1170 x 215 x 270 mm (so stojanom)
  • Ponúkané povrchové úpravy:     čerešňa, orech, javor, palisander, matný čierny/biely lak
  • Hmotnosť: 19 kg
  • Cena: 7.990 euro

Ing. arch. Viktor Kubal

Súvisiaci článok