Perlisten R7t

Prvýkrát som sa so značkou Perlisten a ich reprosústavami stretol minulý rok u kamaráta a kolegu hifistu Miroslava Maglena. Ten dostal za úlohu otestovať reprosústavy S7t Tower pre slovenský printový HiFi magazín High&Style. Zapojené v jeho zostave ma aj napriek krátkej známosti uchvátili mimoriadne vyzretým zvukom s vynikajúco vykresleným predo zadným priestorom. No a vo výsledku vcelku zdatne konkurovali jeho domácim, viac ako dva krát tak drahým reprosústavám Avalon Acoustics Eidolon (ktoré stále považujem za jedny z najlepších reprosústav vôbec). O to väčšia bola moja radosť, keď som aj ja dostal možnosť bližšieho zoznámenia sa s reprosústavami Perlisten (skratka Perceptual Listening Experience – teda zážitok vnímavého počúvania), konkrétne modelom R7t.

Na prvý pohľad sa „erká“ od TOP modelu „es“ prakticky nelíšia. Obe charakterizuje vysoká, štíhla línia, v bočnom profile jemné zaklonenie skrinky reprosústavy, predná stena osadená 4 stredobasovými meničmi rozloženými symetricky okolo výškového, oceľový stojan s nastaviteľnými nožičkami. Dalo by sa teda povedať, že model R7t je mierne zjednodušenou verziou modelu S7t, pričom ale výrazne čerpá z technologických princípov, ktoré sa uplatňujú vo firemnej vlajkovej lodi.

Kabinet reprosústavy je tvorený MDF doskami s výrazným vystužením vnútorného priestoru priečkami, ktoré ho rozdeľujú na tri samostatné sekcie. Do tejto pevnej a rezonanciám odolnej štruktúry je vsadený masívny frézovaný MDF blok, ktorý tvorí prednú stenu reprosústavy. Tá je okrem zaoblenej bočnej hrany charakteristická piatimi vystupujúcimi prírubami určenými pre montáž jednotlivých reproduktorov. Najvýraznejším z nich je patentovaný výškový menič s označením DPC, ktorému bola pri vývoji venovaná mimoriadna pozornosť, len simulácie a jeho testovanie zabrali viac ako 18 mesiacov vo viacerých audio laboratóriách vo Švédsku a USA. Samotný výškáč je tvorený tromi identickými meničmi, sú však ladené mierne odlišne. Priemer ich kupoly s označením Silk je 28 mm, hodváb ako materiál bol vybraný pre svoje mimoriadne priaznivé vlastnosti, zvlášť pre jeho jemný výsledný zvukový charakter. Horný a spodný výškový menič sú ladené približne o oktávu nižšie ako centrálny, celok tak poskytuje podstatne širšie frekvenčné pásmo. Všetky tri kupoly sú vsadené v dômyselne tvarovanom zvukovode, ktorý má za úlohu zladiť meniče do jedného kompaktného pásma, koordinovať ich prácu a celkovo riadiť vyžarovaciu charakteristiku meniča. Štyri stredobasové meniče sú klasickej koncepcie, výnimočný je typ použitej membrány z patentovaného materiálu s označením HPF, jeho základom je špeciálna lisovaná vláknitá buničina. Tento materiál kombinuje dôležité vlastnosti ako je nízka hmotnosť a vysoká štrukturálna tuhosť. Vo výsledku to umožňuje rýchlejšiu odozvu na signál a jeho lepšiu kontrolu aj pri väčšej výchylke membrány. V spodnej časti ozvučnice, v mieste stojanu, sú vyústené dva basreflexové otvory. Ich výustky však nie sú vedené priamo von ako to býva bežné, ale do malej medzikomory a až z nej cez elegantné mriežky reprosústava dýcha. Basreflexové otvory je možné zaslepiť pomocou penových zátok a vytvoriť tak z R7t systém s uzatvorenou ozvučnicou.  

Perlisten R7t sa dodávajú štandardne v dvoch povrchových úpravách – čierny a biely klavírny lak – čo dodáva reprosústavám nesmierne elegantný a luxusný vzhľad.

Posluchový test reprosústav sa odohral vo firemných priestoroch dovozcu značky Perlisten, žilinského štúdia Melody a to hneď v dvoch samostatných audio systémoch. Prvá zostava v ktorej boli R7t zapojené sa nachádzala vo veľkom otvorenom priestore, ktorý bol mobilnými stenami rozdelený na tri samostatné posluchové kóje. Toto modulárne riešenie je výborný nápad, umožňuje tak predajcovi upravovať priestor podľa potreby a využiť jeho prezentačný potenciál na maximum. Nevýhodou je samozrejme nie úplne ideálna akustika jednotlivých kójí, ktoré sú vždy z vrchnej a jednej bočnej strany otvorené. Na základné zoznámenie sa s charakterom zvuku predstavovaných komponentov však plne postačujú. Opäť, ako je u mňa zvykom, som si ako zdroj signálu v zostave dal zapojiť gramofón – Rega P10 v kombinácii s firemným napájacím boxom, osadený MC prenoskou Hana ML. Gramofónový predzosilňovač bol Primare R35, o zosilnenie signálu sa staralo kombo Bricasti – predzosilňovač M12 a výkonový stupeň M25. Kabeláž pochádzala od Sommer Cable.

Nakoľko som si so sebou vzal všetky svoje už notoricky známe, „tisíc krát“ vypočuté LP pri ktorých viem ako by mali hrať, bola moja úloha teda od začiatku jednoduchšia – odpadlo oboznamovanie sa s priestorom a čas na aklimatizáciu a mohol som okamžite pristúpiť ku kritickému počúvaniu. Zvukový prejav Perlisten R7t v uvedenej zostave bol charakterizovaný výborne vykreslenou detailnosťou, dravosťou, rýchlosťou a výrazným, avšak presným basovým fundamentom. Muzika mala ťah, rytmus a silu, bolo jasné, že výkonový stupeň si s nimi poľahky poradil. Bolo citeľné, že zameranie sa na detail, jeho vykreslenie a modelovanie bolo dominantnou zložkou celkového charakteru, čo robilo počúvanie nesmierne zábavným a objavným. Pri spätnom pohľade do mojich poznámok som si ale uvedomil, že nie všetko bolo úplne ideálne. Celkový prejav mal technickejší charakter, výsledku čiastočne chýbala emócia a akýsi ľudský rozmer, čo som osobne od analógu tejto kategórie rozhodne neočakával. Najviac sa tento charakter prejavoval na zobrazení ľudského hlasu, konkrétne napríklad u Norah Jones (album Come Away With Me), alebo aj Garyho Numana (album Pleasure Principle), kedy ich spev bol síce vykreslený do tých najjemnejších detailov, avšak s náznakom chladu a tvrdosti. Podľa môjho názoru sa na tomto type prejavu podpísalo práve zosilňovacie duo od Bricasti – tento typ prejavu je väčšinou charakteristický pre štúdiové zariadenia a spomenuté zosilňovače práve z takéhoto prostredia vychádzajú. Taktiež podanie hĺbky priestoru bolo mierne komprimované a nie až tak detailne vykreslené, hudobná scéna sa odohrávala skôr v rovine pravo ľavej, tu bolo jej podanie však excelentné. Nevýrazné podanie hĺbky priestoru som pripisoval práve trochu atypickému posluchovému priestoru a hlavne jeho asymetrii – otvorený na pravej strane. Reprodukcia sa skrátka nemala o čo oprieť. Po dlhšom počúvaní a zrení dojmov som dospel ku záveru, R7t sú jednoznačne vynikajúce, o tom niet pochýb, ich potenciál je ale podstatne väčší ako doteraz ukázali.

Požiadal som teda majiteľa štúdia, či by sme nemohli Perlisteny zapojiť ku inej zostave, vychádzajúcej z „civilnejšieho“ sveta a ešte lepšie aj do iného, vhodnejšieho priestoru. Na moje nesmierne potešenie bol z jeho strany vyslovený okamžitý súhlas, za čo ďakujem. Totiž, presťahovať takmer 50 kilogramov vážiace reprosústavy, navyše v prevedení v náchylnom klavírnom laku, nie je žiadna zábava, vyžaduje si to veľkú dávku opatrnosti a trpezlivosti.

Novým posluchovým miestom pre R7t sa stala akusticky dokonale vyladená prezentačná sála, kde sa odohrávajú posluchové testy stereo systémov aj systémov domáceho kina na tej najvyššej kvalitatívnej úrovni. Perlisteny sa ocitli vo vybranej spoločnosti napríklad reprosústav Focal JM Lab Utopia, pre ktoré je táto posluchovka akousi domácou adresou. Aj technika sa zmenila a to zásadne, z tranzistorov sme sa razom ocitli v žlto oranžovom svete elektrónok, a to nie len tak hocijakých, ale našich slovenských, na ktoré sme mimoriadne hrdí – predzosilňovač Canor Hyperion P1, výkonové 110 wattové monobloky Canor Virtus M1 a gramofónový predzosilňovač Canor PH 1.10. Zdrojom signálu bol opäť výhradne analóg a to gramofón Kuzma Stabi R s ramenom Kuzma 4 Point a MC prenoskou Hana Umami Red. To všetko prepojené kabelážou od Sommer Cable. K slovu teda opäť prišli J. M. Jarre, Maurice Ravel, Gary Numan, Pink Floyd, ……. skrátka točiť na tanieri všetko presne tak ako predtým, teda aspoň pokiaľ mi posluchová pamäť ešte funguje.

Na gramofóne zakotvila ako prvá Norah Jones a jej úvodná Don´t Know Why. A zrazu sa vo výsledku objavilo presne to čo mi pri prvej zostave absentovalo, prirodzená naturálna modulácia, jemnosť, ľudské teplo, pohoda. Hlas bol nádherne vymodelovaný, ani vo vysokých oktávach a v najprudšom nástupe – a tam teda vie Norah Jones zatlačiť poriadne – nedochádzalo ku rozmazaniu, rozostreniu alebo náznaku agresivity. Spev dokonale zapadal do scény vytvorenej hudobnými nástrojmi ktoré boli do polkruhu rozostavené okolo speváčky, všetko s exaktnou definíciou v priestore vo všetkých jeho rozmeroch.

Gary Numan a jeho hitovka Cars, mechanický rytmus elektronických bicích v kombinácii s kvílivými klávesmi a sterilným až robotickým hlasovým prejavom Numana navodili v posluchovke strhujúcu atmosféru, ktorá v sebe kombinovala strojový chlad a eufóriu zároveň. Opäť zaujalo podanie priestoru a celkového obrazu, ktorý sa aj napriek tomu, že bol vytvorený za mixážnym pultom, zobrazil v posluchovke interesantným spôsobom.

J. M. Jarre a album ZooLook, fajnová elektronicky analógová záležitosť s využitím samplovaného ľudského hlasu (vo viac ako 20 svetových rečiach a nárečiach) ako jednotlivého tónu alebo hudobného motívu, to všetko včlenené do silne emotívnej výpravy so strhujúcimi zážitkami. Jednotlivé zvuky, alebo lepšie povedané hlasy, plávajú priestorom v zdanlivo v náhodných, ale vlastne presne zadefinovaných trajektóriách, aby zrazu prudko zmenili smer a skončili niekde úplne inde ako bol pôvodný predpoklad poslucháča. Pohybujúce sa tóny vychádzajú a opäť sa noria do celistvých elektronicky vystavaných plôch, miestami rytmizujúcich, miestami doznievajúcich alebo prelínajúcich sa. Výnimočné dielo podané ohromujúco pútavým spôsobom! Elektrónky dodali ZooLook šťavu, jemne zaoblili hrany, analógový základ diela bol hmatateľnejší a prítomnejší.

Obligátne Bolero od Maurice Ravela, bez tejto skladby si osobne neviem predstaviť žiadny posluchový test. Mnoho krát vypočutá a predsa sa mi doposiaľ nezunovala. Aj to je dôkaz skutočne veľkého diela. Ostatne, aj sám Ravel raz o sebe vyhlásil: “napísal som len jedno majstrovské dielo, Bolero.“ Perlisteny dokázali ohurujúco vykresliť všetky nuansy tohto opusu a zanechať v poslucháčovi  nezabudnuteľný prežitok. Rozvrstvenie a umiestnenie jednotlivých hudobných nástrojov a neskôr ich celých skupín v presných objemoch aj veľkostiach, ich realistickú farbu, monotónne napredovanie skladby v spojení s dynamickou aj hlasitostnou gradáciou, spejúce do mohutného finále, stále perfektne čitateľného, zrazu ako keď utne bleskovo ukončeného. A ako spomienka na tento zážitok ostalo len postupné doznievanie koncertnej sály.

Perlisten R7t ma definitívne uchvátili na detaily bohatým, vyzretým a plnohodnotným zážitkovým prejavom. So svojim dokonale prekresleným pásmom stredov a výšok plným jemných detailov a informácií dokážu vytlačiť maximum nie len z „archaického“ analógu, ale budú dokonalým spoločníkom aj pre moderné, digitálne zdroje signálu. Jediné na čo treba v súvislosti s R7t dávať zvýšenú pozornosť, je výber vhodných spolupracovníkov audio reťazca, dôvod je zrejmý z vyššie uvedeného. Za investovaný čas a námahu sa však odmenia zvukovým prejavom, ktorý uspokojí aj veľmi vysoké kritériá skúsených a náročných poslucháčov. Sám počúvam vo svojej zostave reprosústavy v podobnej cenovej kategórii v akej sa nachádzajú R7t. Som na ich prejav až notoricky navyknutý a doteraz som si nevedel predstaviť, že by som dokázal vo svojej posluchovke privítať sústavy od iného výrobcu. V prípade Perlisten R7t sa však táto možnosť ukazuje ako vysoko realistická. A práve za toto zistenie som ja osobne nesmierne vďačný!

Hodnotenie autora:

+  vynikajúce spracovanie

+ excelentný zvukový prejav

– nič

.

Vyjadrenie dovozcu:

www.melodyshop.sk

.

Technické parametre:

Použité meniče:

4 x 165 mm HPF stredobasový                          

3 x 28 mm výškový

Frekvenčný rozsah: 27 Hz – 32 kHz, +- 1,5 dB

Impedancia: 4 Ohmy

Citlivosť: 90 dB

Prevedenie povrchovej úpravy: Piano Black, Piano White

Rozmery (v x š x h): 1268 x 230 x 350 mm

Hmotnosť: 48 kg

Cena: 9.980 euro

Zdroj obrázkov: www.melodyshop.sk, www.watt-audio.sk

Ing. arch. Viktor Kubal

Súvisiaci článok