Audiograil Orca Mini

Stojanové reprosústavy

Označenie grail, po našom grál, by sa vo voľnom význame dalo vysvetliť ako symbol nájdenia niečoho vzácneho, cenného, alebo významne duchovného a slovné spojenie audiograil nám v tomto kontexte veľa napovedá. Je to mimoriadne sebavedomé pomenovanie a dáva produktom ktoré ho nosia a aj ich tvorcom veľkú zodpovednosť.

Mladá košická spoločnosť, ktorá si vybrala tento názov za vlastný pre svoje reprosústavy, sa po prvýkrát oficiálne širokej audio verejnosti predstavila na výstave Audio Video Kino 2024 v Bratislave. Predvádzali dva typy reprosústav, stojanové s označením Orca a subtílne stĺpiky s názvom Narwhal. V kombinácii s elektronikou od BV Audio a výkonovým zosilňovačom Hypex Nilai (D trieda) ma svojim vyváženým a výrazne dynamickým prejavom zaujali natoľko, že som vyjadril zástupcovi spoločnosti priamo na mieste želanie zoznámiť sa s nimi dôkladnejšie a následne ich aj našim čitateľom predstaviť v podrobnej recenzii. Slovo dalo slovo a o pár týždňov som mal Orca pripravené na počúvanie v mojej hudobnej miestnosti.

Reprosústavy Orca (vo vodnej ríši je orca, po našom kosatka, považovaná za najdrsnejšieho dravca) sú kompaktné dvojpásmové reprosústavy s basrefexovou ozvučnicou. Ich vzhľad, ale aj technický koncept je však oproti ostatným konkurenčným reprosústavám mierne odlišný. V prípade Orca je ako materiál skrinky použitý materiál s označením Corian, ktorý bol vyvinutý, patentovaný a uvedený na trh začiatkom sedemdesiatych rokov americkou spoločnosťou DuPont. Vyrába sa z prírodných materiálov v kombinácii so živicovým spojivom na báze akrylátov, výsledkom sú prevažne doskové štruktúry, ktoré majú mimoriadne pevnú, rezonančne odolnú a vnútorne kompaktnú skladbu. Veľkou výhodou materiálu je jeho vynikajúca opracovateľnosť, odolnosť voči vysokým teplotám, možnosť brúsenia, leštenia, ohýbania, ale aj jednoduchosť prípadných opráv – aj z týchto dôvodov sa bohato využíva v architektúre a interiérovom dizajne. V prípade predstavovaných Orca sú jednotlivé dosky Corianu lepené do ucelenej štruktúry lepidlom na rovnakej báze akú má samotný materiál. To vo výsledku dáva skrinke ozvučnice po vytvrdnutí kompaktnosť a rezonančnú stabilitu – nedochádza tu k prechodovým rezonančným zlomom alebo ku kulminačným bodom. Mimoriadnu odolnosť voči rezonanciám potvrdil aj jednoduchý test poklopania na steny ozvučnice.

Jednotlivé diely ozvučnice sú po zlepení následne opracované do požadovaného tvaru strojovým brúsením (zaoblenie hrán) a strojovým aj ručným leštením. Výsledkom tejto bezpochyby náročnej odbornej práce je dokonalý, to slovo viac krát zdôrazňujem, povrch bez badateľných deliacich línií s kvalitou pripomínajúcou povrch keramický.

V prednej stene ozvučnice je v hornej časti osadený fóliový páskový výškový reproduktor od firmy RAAL. Ich meniče sú charakteristické vysokou citlivosťou, veľkou šírkou vyžarovaného poľa, extrémnou rýchlosťou a vynikajúcou detailnosťou. Nie úplne zanedbateľná je aj cena samotného meniča, ktorá sa v priemere pohybuje okolo 500 euro za kus.

Pod výškovým sa nachádza stredobas od spoločnosti Accuton, ktorý je charakteristický keramickou membránou s priemerom 173 milimetrov s integrovanou ochranou mriežkou. Koncept keramickej membrány (ľaká a pevná) dáva meniču vysokú rýchlosť s vynikajúcou odolnosťou proti potenciálnym pracovným deformáciám. Spojenie s cievkou s priemerom 38 milimetrov navinutou na titánovom jadre a výkonným magnetickým obvodom umožňuje dokonalú kontrolu nad prácou membrány v celom frekvenčnom rozsahu. Miernou nevýhodou je pomerne nízka citlivosť meniča (88 dB), ktorá si vyžaduje výkonnejší a stabilný zosilňovač – potenciálny užívateľ na ňu musí pri výbere reprosústav pamätať. Ani tieto meniče nepatria ku tým lacným, 400 euro za kus rozhodne nie je maličkosť.

Zadný panel je osadený vo svojej hornej časti basreflexovým otvorom s výrazne zaoblenými prechodovými hranami a vo svojej spodnej párom kvalitných medených reproduktorových terminálov.

Celkové spracovanie reprosústav znesie podľa môjho názoru len tie najprísnejšie kritéria a jednotlivé detaily si zaslúžia výraznú pochvalu – príruby oboch meničov sú až po svoj okraj zapustené do prednej steny skrinky s minimálnymi štrbinami na svojom obvode, názov firmy na prednej stene a typové označenie aj s výrobným číslom na tej zadnej sú frézované do hĺbky materiálu a následne leštené – to všetko dáva reprosústavám dojem skutočne výnimočne kvalitného výrobku a zároveň sú tieto artefakty aj dôkazom umu a nekompromisného prístupu výrobcu!

Za vynikajúcim vonkajším technickým aj vizuálnym spracovaním kráča ruku v ruke aj to vnútorné. Výhybka obsahuje selektované komponenty od špičkových dodávateľov, napríklad kondenzátory Mundorf Supreme, odpory Mundorf MResist Supreme, fóliové cievky od Jantzen, alebo strieborné PTFE káblové vodiče ku meničom.

Reprosústavy Audiograil Orca boli pripojené k domácemu delenému zosilňovaču od Ayre (K1-xe pre a V5-xe power), zdrojom signálu bol výhradne analóg – gramofón KV Colossus ONE s ramenom KV Colossus 12“ ARM MD s prenoskou Ortofon Jubilee. Phono predzosilňovač bol opäť elektrónkový Audio Research PH3 SE. Reproduktorová kabeláž bola od Nirvana Audio S-L a strieborná KV Colossus, signálová XLO Signature a Cardas Neutral Reference.

Reprosústavy Orca Mini som posadil na 65 centimetrov vysoké stojany a rozmiestnil tak, aby s „počúvacou“ pozíciou tvorili rovnostranný trojuholník s dĺžkou strany 210 centimetrov. Najoptimálnejší zvukový prejav reprosústavy poskytovali, keď boli výškové meniče natočené priamo na poslucháčove uši.

Reprosústavy už prišli od výrobcu rozohrané a tak som mohol pristúpiť bezodkladne, po krátkej aklimatizácii, ku kritickému hodnoteniu. Tak ako aj na výstave v Bratislave, aj v mojej hudobnej miestnosti ma Orca okamžite zaujali objemom a plnosťou reprodukovanej scény, ani na chvíľu nebol cítiť v tomto pásme žiadny nedostatok dôrazu alebo strata kontroly. Bas bol plastický a sýty s vynikajúcou definíciou v tomto rozsahu sa nachádzajúcich hudobných detailov – tu označenie Mini pridané k hlavnému názvu produktu akosi stráca správny význam. Ostatné pásma boli ku mohutnosti a dôrazu basovej časti spektra v optimálne vyváženom pomere a bolo cítiť, že si vynikajúco vzájomne sekundujú. Správny „balanc“ jednotlivých pásiem do jedného jediného celku ukazuje na vynikajúce zladenie ako jednotlivých meničov, tak aj dobré zapadnutie reprosústav do akustiky miestnosti. Stredy mali v niektorých polohách mierne teplejší nádych, avšak s ľudskému uchu príjemnou a naturálnou štruktúrou, celkový prejav bol aj tu položený na objeme a správnej farbe. Výšky boli energické a živé s vysokou informatívnosťou, svojou energiou dravým spôsobom dopĺňali pásmo stredov. Nástroje reprodukované v tomto pásme boli výrazne znelé s iskrivým „glancom“ na svojom povrchu – činely, trúbky, dychové nástroje – s realisticky podanou farebnosťou.

Handelov koncert pre hoboj a orchester (komorný orchester mesta Klaipeda, vydavateľstvo Brilliant Classic) sedí reprosústavám úplne dokonale, nadovšetko zaujali výrazne energickým a živým spôsobom prezentácie tohto hudobného telesa. Hudobné nástroje sú zobrazované s ľahkosťou a čistotou, vykreslenie jemných detailov vo vyšších stredoch a výškach je nesmierne atraktívne. Zobrazenie strunových nástrojov je pedantné s výraznou zvučnosťou a silne prítomnými dozvukmi rezonancií ich strún. Hoboj je prezentovaný priebojne avšak s jemnou celkovou štruktúrou a naturálnou farbou – jeho drevený základ je nápadne hmatateľný. Aj napriek tomu, že sa jedná o komorné teleso, tak je jeho obraz podaný plasticky s osobitou objemnosťou.

Cyklus „Má vlast“ od Bedřicha Smetany pod vedením Rafaela Kubelíka, legendárny koncert z roku 1990 pri príležitosti návratu slávneho dirigenta do vlasti po 42 ročnom exile (vydavateľstvo Supraphon). Prekvapivo kvalitná nahrávka aj „pressing“ boli zobrazené s majestátnou mohutnosťou a brilantnou čistotou. Veľký orchester je rozložený vo všetkých rozmeroch s výrazným hĺbkovým členením, dynamické nástupy aj fortissimá sú zvládané s prehľadom a kontrolou. Výrazné tympanové sekvencie prichádzajú z diaľky s tajomným hrmením doplnené o iskrivé explózie činelov. Živá nahrávka je pretkaná podprahovými ruchmi z publika a v závere so zaslúženými „Standing Ovations“!

„Satchmo“ hrá Kinga Olivera, legendárna LP pôvodne vydaná v roku 1960 a remastrovaná v roku 2017 (vydavateľstvo Audio Fidelity) je oprávneným klenotom každej vinylovej zbierky – mimochodom, za posledné roky je to na audio výstavách jeden z najviac prezentovaných titulov. Výnimočná čistota a spektrálna rovnováha nahrávky zobrazuje osobnosť a talent jazzového trubkára Louisa Armstronga v jeho plnej kráse. Jeho hlas je vykreslený do najmenších podrobností vrátane charakteristického hrdelného prejavu, jeho trúbka reže vzduch s jagavo ostrým leskom. Jednoduché hudobné obsadenie hudobníkov je zobrazené s chirurgickou presnosťou s výraznejším pravo – ľavým členením, kedy sú nástroje vykreslené aj mimo priestor vyčlenený osami reprosústav, čo dodáva scéne na veľkosti. Čierne pozadie citlivo vyčistenej nahrávky dáva vyniknúť jemným detailom, …. skrátka radosť počúvať!

Reprosústavy do recenzie poskytla spoločnosť audiograil.com

  • Konštrukcia: 2 pásma
  • Frekvenčný rozsah: 35 Hz – 28 kHz (+- 3 dB)
  • Impedancia: 8 ohmov
  • Citlivosť: 86 dB
  • Rozmery (v x š x h): 420 x 220 x 312 mm
  • Hmotnosť: 24 kg
  • Cena: 7.490 euro

Ing. arch. Viktor Kubal

Súvisiaci článok